10 SUROVIN, KTERÉ ZAHŘEJÍ ZEVNITŘ

KVĚTINOVÉ STOLKY DO BYTU
4.11.2019
MARTIN PŘIJÍŽDÍ NA BÍLÉM KONI
6.11.2019

Podzim je v plném běhu, ale dosud můžete mít na talíři spoustu letních potravin. Vaše tělo však bude o mnoho spokojenější, podřídíte-li se sezonní nabídce.

Právě teď je čas na přípravu a častou konzumaci teplých jídel, polévek, ale také na pokrmy bohaté na výrazné koření, jako je např. skořice, hřebíček, chilli, i na častější příjem luštěnin, vajec, medu, ořechů a semínek. To vše se významně podílí na tom, aby náš organizmus lépe čelil chladu a vyrovnával se s ataky nejrůznějších nemocí.

Mluvíme-li o zahřátí, nedejte se zavést na scestí úvodní fotografií. Vypadá to tak, že vás nabádám k zahřívání se alkoholem, ale to jsem na mysli neměla. Na snímku je domácí zázvorový sirup, který je dobré mít ve spíži nejen pro případné bacily. Právě zázvor patří k surovinám, které naše tělo dokonale zahřeje zevnitř. Zařadíte-li do svého jídelníčku batáty, růžičkovou kapustu, speciální obilniny (např. quinou, pohanku apod.) a křen, zajistíte si dobrý start do zimy. Pokud byste trvali na lehkých jídlech, salátech a ovoci, které vám v létě úplně stačily k zasycení, může se nyní stát, že ucítíte potřebu víc se dojídat. Před svátečním mlsáním, které nás zaručeně čeká, by neměla jít ručička váhy nahoru, už nyní.


 

suroviny1

batáty / červená čočka

1

Dobrou polévku máloco nahradí. Přidáte-li do ní červenou čočku, dodá vám značný obsah bílkovin. Protože čočka je zbavena slupky, nemusíte ji namáčet a příprava jídla je okamžitá. Červená čočka je snadno stravitelná, má nízký glykemický index (okolo 30) což ocení diabetici, a je to jediná luštěnina, která nenadýmá. Batáty patří k nejvýživnějším druhům zeleniny a obsahují výjimečné množství beta-karotenu podporujícího prevenci proti rakovině. S klidem je rovněž můžete zařadit i do dietního jídelníčku protože v batátech se vyskytuje kyselina chlorogenová, urychlující metabolismus. (Ke všem receptům se proklikněte obrázkem.)

suroviny2

brusinky / křen

2

Vinná klobása patří k lahůdkám, které se nezřídka připravují o vánočních svátcích. Rozhodně nic nezkazíte, když ji zařadíte do jídelníčku už nyní. Nezapomeňte ji doplnit křenem, jednou z typicky podzimních surovin, patřících k našim nejúčinnějším prostředkům při nachlazení (konzumace křenu účinně čistí nos i vedlejší nosní dutiny). Kořene bychom nikdy neměli sníst moc, protože větší množství zatěžuje ledviny. Proto si nastrouhaný křen vždy smíchejte s dalšími ingrediencemi - např. s jablkem, zakysanou smetanou a s brusinkami, které jsou bohatým zdrojem vitamínu C. Uvidíte že chřipka nemá šanci.

 

suroviny4

chilli / fazole / vejce

3

Přidáním chilli papriček do jídla nenakopnete pouze chuťové buňky, ale především zkonzumujete pálivou složku - kapsaicin, který je tělu prospěšný, neboť zvýšenou produkcí bílých krvinek posílí organizmus před infekcemi. Tak jako většina látek, zrychlujících metabolismus a produkci tepla v těle, napomůže ke spalování tuků. Pokud máte ostrá jídla v oblibě, zima jim určitě přeje. Jídlo doplňte luštěninami, zejména fazolemi, tedy zdravými bílkovinami neživočišného původu, napomáhajícími snižovat hladinu škodlivého cholesterolu v těle. Dokážou nadlouho zahnat hlad, přičemž vaše tělo bude pozvolna odčerpávat potřebnou energii.

surviny3

zázvor

4

Zázvor si můžete přinést domů jako čerstvý kořen, ale také mletý, zavařený i kandovaný. Jeho štiplavá chuť se ve slaných i sladkých pokrmech zmírní. Používá se do ovocných dezertů, k výrobě sirupů, jablečných moštů, při vaření pikantních polévek, je součástí karí. Má silné antioxidační a protizánětlivé účinky. Posiluje imunitní systém, takže se jeho konzumace doporučuje při virových onemocněních. Pokud zázvor snášíte, připravte si na zimu sirup, který vás překvapí svou lahodností.

suroviny5

ovesné vločky / ořechy / skořice

5

Obilné kaše se nejlépe hodí k snídani, protože obsahují spoustu živin a zasytí a zahřejí. Nabízí se chuťově je doplnit ořechy, medem, skořicí a sezonním ovocem, takže jsou po ránu skutečným povzbuzením. Kaše si můžete uvařit také z rýže, pohanky nebo quinoy, avšak suroviny je třeba upravit tepelně. Ovesnou kaši, kterou zde můžete ochutnat, si připravíte zcela bez vaření. Vyzkoušejte!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *