10 SUROVIN, KTERÉ ZAHŘEJÍ ZEVNITŘ

KVĚTINOVÉ STOLKY DO BYTU
4.11.2019
MARTIN PŘIJÍŽDÍ NA BÍLÉM KONI
6.11.2019

Podzim je v plném běhu, ale dosud můžete mít na talíři spoustu letních potravin. Vaše tělo však bude o mnoho spokojenější, podřídíte-li se sezonní nabídce.

Právě teď je čas na přípravu a častou konzumaci teplých jídel, polévek, ale také na pokrmy bohaté na výrazné koření, jako je např. skořice, hřebíček, chilli, i na častější příjem luštěnin, vajec, medu, ořechů a semínek. To vše se významně podílí na tom, aby náš organizmus lépe čelil chladu a vyrovnával se s ataky nejrůznějších nemocí.

Mluvíme-li o zahřátí, nedejte se zavést na scestí úvodní fotografií. Vypadá to tak, že vás nabádám k zahřívání se alkoholem, ale to jsem na mysli neměla. Na snímku je domácí zázvorový sirup, který je dobré mít ve spíži nejen pro případné bacily. Právě zázvor patří k surovinám, které naše tělo dokonale zahřeje zevnitř. Zařadíte-li do svého jídelníčku batáty, růžičkovou kapustu, speciální obilniny (např. quinou, pohanku apod.) a křen, zajistíte si dobrý start do zimy. Pokud byste trvali na lehkých jídlech, salátech a ovoci, které vám v létě úplně stačily k zasycení, může se nyní stát, že ucítíte potřebu víc se dojídat. Před svátečním mlsáním, které nás zaručeně čeká, by neměla jít ručička váhy nahoru, už nyní.


 

suroviny1

batáty / červená čočka

1

Dobrou polévku máloco nahradí. Přidáte-li do ní červenou čočku, dodá vám značný obsah bílkovin. Protože čočka je zbavena slupky, nemusíte ji namáčet a příprava jídla je okamžitá. Červená čočka je snadno stravitelná, má nízký glykemický index (okolo 30) což ocení diabetici, a je to jediná luštěnina, která nenadýmá. Batáty patří k nejvýživnějším druhům zeleniny a obsahují výjimečné množství beta-karotenu podporujícího prevenci proti rakovině. S klidem je rovněž můžete zařadit i do dietního jídelníčku protože v batátech se vyskytuje kyselina chlorogenová, urychlující metabolismus. (Ke všem receptům se proklikněte obrázkem.)

suroviny2

brusinky / křen

2

Vinná klobása patří k lahůdkám, které se nezřídka připravují o vánočních svátcích. Rozhodně nic nezkazíte, když ji zařadíte do jídelníčku už nyní. Nezapomeňte ji doplnit křenem, jednou z typicky podzimních surovin, patřících k našim nejúčinnějším prostředkům při nachlazení (konzumace křenu účinně čistí nos i vedlejší nosní dutiny). Kořene bychom nikdy neměli sníst moc, protože větší množství zatěžuje ledviny. Proto si nastrouhaný křen vždy smíchejte s dalšími ingrediencemi - např. s jablkem, zakysanou smetanou a s brusinkami, které jsou bohatým zdrojem vitamínu C. Uvidíte že chřipka nemá šanci.

 

suroviny4

chilli / fazole / vejce

3

Přidáním chilli papriček do jídla nenakopnete pouze chuťové buňky, ale především zkonzumujete pálivou složku - kapsaicin, který je tělu prospěšný, neboť zvýšenou produkcí bílých krvinek posílí organizmus před infekcemi. Tak jako většina látek, zrychlujících metabolismus a produkci tepla v těle, napomůže ke spalování tuků. Pokud máte ostrá jídla v oblibě, zima jim určitě přeje. Jídlo doplňte luštěninami, zejména fazolemi, tedy zdravými bílkovinami neživočišného původu, napomáhajícími snižovat hladinu škodlivého cholesterolu v těle. Dokážou nadlouho zahnat hlad, přičemž vaše tělo bude pozvolna odčerpávat potřebnou energii.

surviny3

zázvor

4

Zázvor si můžete přinést domů jako čerstvý kořen, ale také mletý, zavařený i kandovaný. Jeho štiplavá chuť se ve slaných i sladkých pokrmech zmírní. Používá se do ovocných dezertů, k výrobě sirupů, jablečných moštů, při vaření pikantních polévek, je součástí karí. Má silné antioxidační a protizánětlivé účinky. Posiluje imunitní systém, takže se jeho konzumace doporučuje při virových onemocněních. Pokud zázvor snášíte, připravte si na zimu sirup, který vás překvapí svou lahodností.

suroviny5

ovesné vločky / ořechy / skořice

5

Obilné kaše se nejlépe hodí k snídani, protože obsahují spoustu živin a zasytí a zahřejí. Nabízí se chuťově je doplnit ořechy, medem, skořicí a sezonním ovocem, takže jsou po ránu skutečným povzbuzením. Kaše si můžete uvařit také z rýže, pohanky nebo quinoy, avšak suroviny je třeba upravit tepelně. Ovesnou kaši, kterou zde můžete ochutnat, si připravíte zcela bez vaření. Vyzkoušejte!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *