OVESNÁ KAŠE BEZ VAŘENÍ ANEB SVAČINA DO PRÁCE

BEZINKOVÝ LIKÉR
13.9.2018
HRSTKA RAD PRO DOMÁCNOST BEZ CHEMIE
18.9.2018

Toto je téma, které většina z nás řeší pět dní v týdnu - jak si nachystat zdravé jídlo s sebou do práce a jak vymyslet chutnou svačinu dětem do školních lavic.

Rozhodujícím činitelem je rychlost přípravy pokrmu, dostupnost surovin (zvlášť, když jste nestihli nic konkrétního nakoupit) a pak si ještě hlídáme kalorie nebo naopak výživové hodnoty v případě svačin pro děti. V neposlední řadě se mnohdy pohybujeme v prostředí postrádajícím soukromí, takže je spolykání jídla v podstatě na obtíž. To není právě dobré a někdy ani nevíme, že jsme se něčeho najedli. Je tu skutečně dost věcí k řešení.

Řadu problémů nelze vyloučit, ale určitě se můžete postarat o to, abyste vy i vaše děti jedli dobré jídlo a aby bylo i v omezených podmínkách konzumováno přijatelně esteticky. K první poznámce bych ráda upozornila na skvělé a zdravé obilné kaše, které lze donekonečna obměňovat díky sezonnímu ovoci. Nemám na mysli žádná instantní kouzla, ale poctivé jídlo s výraznou nutriční výbavou, takové které vás zasytí a opravdu si na něm pochutnáte. Kaše se dají připravit bez vaření a dávno nepředstavují hmotu, jaké se ochotně vzdáte.

Druhou příjemnou změnu na poli rychlého stolování přinášejí zajímavé svačinové boxy, jídlonosiče a těsnicí dózy. Nemusíte se bát přepravovat je i v kabelce. A pokud jste celý den v terénu, pak si rovnou pořiďte speciální tašku, v níž jsou nádoby na nápoje i na pevné potraviny uspořádány tak, aby zabraly co nejméně místa. Možností je celá řada. Mimoto jsem právě objevila novinku - kelímek na jogurt, v jehož oddělené schránce uskladníte potraviny, které by se v jídle rozmočily. Připadá mi to šikovné, protože zmíněný opak nemám rada. Vyzkoušejte! 

004

OVESNÁ KAŠE BEZ VAŘENÍ

Příprava: 10 minut 1. + 2. den * Získáte: 3 porce

večer

  • ½ šálku ovesných vloček nebo směs celozrnných obilných vloček (ovesné, pšeničné, žitné)
  • 1½ šálku mléka (obecně trojnásobek hmotnosti vloček)
  • 1 lžíce chia semínek
  • 1 lžíce sušených brusinek

ráno

  • 5 vrchovatých lžic jogurtu řeckého typu, 10%
  • 2 lžíce medu nebo javorového sirupu
  • ovoce dle vlastního výběru
  • hrst nasekaných ořechů a mandlí

+ svačinové pohárky s prostorem na oddělené ingredience

1. Vločky smíchejte s mlékem, přidejte chia semínka a sušené ovoce. Mohou to být dobře oprané brusinky, rozinky, nasekané meruňky a pod. Směs přikryjte a uložte do chladničky na ráno. 

2. Druhý den už kaši naleznete v husté konzistenci. Smíchejte ji s jogurtem, sladidlem v množství dle své chuti a rozdělte ji na jednotlivé porce do svačinových pohárků. Naplňte je do dvou třetin, abyste mohli přidat nakrájené ovoce. Pohárek uzavřete víčkem, do horní části přidejte hrst ořechů, nebo drobných sušenek.

kase1

Připravit základ kaše je práce na 5 minut. Doporučené množství mléka, které by mělo tvořit trojnásobek hmotnosti vloček - spíše bych řekla objemu šálku, si ale vychytejte podle své chuti. Někdo má rád kaši hustou, někdo řidší. Nepoužívejte však jemné vločky (to nejsou nadrcené vločky) a instantní vločky, jež vypadají na první pohled stejně, ale z nutričního hlediska mají vyšší glykemický index. Rychle vás zasytí, avšak neudrží hladinu cukru v krvi. Přijdete tak o celou řadu pozitiv, pro které zdravé vločky jíme. Více v poznámce pod článkem.

kase2

Takto vypadá připravená kaše druhý den. Vločky vstřebaly tekutinu, takže kaše je dost hustá, ale naředím ji jogurtem. Sušené brusinky a chia semínka v kaši pěkně nabobtnaly a vytvořily hladkou hmotu. Hlídáte-li si linii, pak přidejte jogurt s nižším obsahem tuku. Ale přiznávám se, nedělám to. Pokud to s podílem tuku v potravinách v pozdější části dne už nepřeháníte, dopřejte si dobrý jogurt. Je sám o sobě sladší, takže budete kaši méně dochucovat, a pokud tuhle nutriční bombu považujete za dopolední svačinu či dokonce za oběd, pak vás doopravdy nabije energií.

kase3

Protože si vždy přidáte sezonní ovoce, kaše se vám nikdy neomrzí; pokaždé bude jiná. Můžete vyzkoušet i různé chutě sladidel - třeba med, javorový sirup, agávový sirup nebo hustou šťávu z bezinek. Na kaši si pořiďte tento speciální svačinový pohárek na jogurt, protože si oddělíte mokré a suché potraviny od sebe. Nasekané ořechy, a zvláště celozrnné sušenky, si přidáte k pokrmu postupně, až při samotném jídle.

Ovesnou kaši určitě vyzkoušejte. Patří k těm druhům jídel, k nimž máme nejprve nedůvěru, ale pak zjistíme, že jsou nesmírně dobrá. Chuťových kombinací naleznete bezpočet. Můžete přidat kokos, skořici k jablkům, kompotované ovoce, ananas, zkrátka cokoli.

kam s vločkami

  • Při nákupu vloček věnujte pozornost tomu, abyste nezakoupili vločky instantní. Kaše z nich je dost cítit moukou a podobně chutná. Společně s výše uvedenými důvody vás nejspíš nenadchne. Tradičně vyráběné ovesné vločky obsahují rozpustnou vlákninu, která působí příznivě při střevních a žaludečních obtížích. Vločky mají vysoký obsah bílkovin a představují zdroj důležitých vitaminů, minerálů a kyseliny listové. Svými zdraví podporujícími látkami pomáhají snižovat cholesterol, regulují glukózu v krvi, snižují krevní tlak i prospívají štítné žláze. 
  • Pokud se vám nepodaří přesvědčit členy své domácnosti o prospěšnosti konzumace vloček, pak jim je jednoduše propašujte do jídla. Můžete je třeba rozmixovat a zahustit jimi mleté maso nebo zeleninové karbanátky, vyrobte z nich müsli tyčinky nebo napečte skvělé koláče (brzy předvedu).
  • Vločky přidávám do celozrnných chlebů, kde jimi lze nahradit 10 % mouky, také tvoří základ pečené snídaňové granoly.  Důvodů, proč jíst vločky je hodně, určitě naleznete některý, na kterém se vaše rodina s potěšením shodne.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *