5 ZPŮSOBŮ JAK BÝT S JÍDLEM FIT

POMERANČOVÝ LIKÉR ARANCELLO
20.4.2020
KONTRASTY BAREV A ČERNÝCH TÓNŮ
22.4.2020

Pokud nemá náš imunitní systém dostatek materiálu pro svou obnovu, ubývá nám energie a jsme snadno zranitelní. Dejme si život trochu do pořádku a začněme klidně v kuchyni.

Imunita je v současné době nejfrekventovanějším slovem. S určitým vkladem do života se rodíme, a v průběhu let imunitu získáváme pomocí očkovacích látek i prodělaných chorob. Nicméně také ji ztrácíme vlivem užívání léků, narušenými psychickými stavy, opakovanými infekcemi a nakonec i nezdravou stravou. Důvodů pro to, abychom se o sebe lépe starali je vždycky dost, a v současné době, kdy čelíme virovému ataku máme pro zamyšlení nad změnami v jídelníčku silný důvod. Tento rok těžce prověřuje naši kondici.


 

fit1

Domácí kysané zelí je nedozírnou studnicí zdraví. Pokud ho konzumujete pravidelně, děláte pro sebe víc, než myslíte. Ačkoliv v článku (proklik obrázkem nebo heslem) vysvětluji, že jaro není pro nakládání zelí ideální, když potřebujete další nálož zdraví, klidně nakládejte i v dubnu. Na trhu jsou stále k dostání pevné hlávky bílého zelí z loňské úrody. K přípravě zelí vás možná pobídne i skutečnost, že podzimní várka do této doby nevydrží. Vysoký podíl vitaminu C, který výrazně posiluje naši imunitu ještě umocňuje fakt, že imunita vzniká pouze ve zdravých střevech a proto je tak důležité zařadit do jídelníčku potraviny podporující dobré trávení a zažívání. Vedle zelí k nim patří také jogurty a veškeré kysané mléčné výrobky.

fit2

Pečení domácího chleba si dnes vyzkoušel téměř každý. Ne, že by naše zásobování v krizové době vázlo (za to buď velký dík všem, kteří se o nás tak obětavě starají), ale mnozí z nás chtěli zažít pocit soběstačnosti ve všech ohledech a pustili se do pečení. Ne všude se dá sehnat čerstvé droždí, takže i recept, který předkládám, zvládnete bez problémů se sušenou verzí. Slunečnicový chléb je tu ale zastoupen proto, že jeho součástí jsou vedle zdravých semínek i vločky. Ty jsou výrazným zdrojem vlákniny. Tato složka se v trávicím traktu nerozkládá ( jsou to nestravitelné sacharidy), výrazně nás zasycuje (takže je výborným pomocníkem při hubnutí), ale především na sebe nabaluje nežádoucí látky, jichž se naše tělo potřebuje zbavit. Vlákninu naleznete v ovoci, zelenině, luštěninách a slupkách obilovin.

fit3

Vláknina se v našem jídelníčku postará o lepší průchodnost střev, rychlejší látkovou výměnu, snížení krevního tlaku i hladiny cholesterolu v krvi. Denně bychom měli zkonzumovat alespoň 30 g. Pouze při dostatečném přísunu vlákniny se mohou ve střevech trvale usídlit probiotika. Pokud hledáte vlákninovou bombu, pak sáhněte po čočce a dalších luštěninách, k nimž patří i cizrna. V našich končinách je trochu opomíjenou surovinou a je to škoda. Cizrna, jinak římský hrách, pomáhá posilovat nervovou soustavu a cholesterol vůbec neobsahuje. Sice se dlouho vaří, ale pokud použijete cizrnu sterilovanou, brzy bude na stole mírně pikantní pomazánka, která vám bezesporu zachutná stejně tak jako hummus - jemná luštěninová pasta pocházející z oblasti Středního východu.

fit4

Antioxidanty patří k látkám, které napomáhají likvidovat škodlivé účinky volných radikálů. Přeměnit toxiny na méně toxické sloučeniny dokáže zdravé tělo samo, ale neuškodí podpořit ho tím, co nám příroda nabízí - například plody avokáda, které se řadí k superpotravinám. Avokádo je naprostou vitaminovou bombou. Vedle zmíněných účinků nejvýrazněji prospívá našemu srdci a cévám, a v ne poslední řadě pomáhá při potížích s pletí, vlasy, nehty i klouby. Protože plody koupíte většinou ve stádiu kdy ještě potřebují dojít, nechte je doma alespoň týden v klidu. Po první zkušenosti poznáte, kdy už je dužnina máslově měkká. Hned pak vyzkoušejte recept na guacamole, výtečnou pomazánku, která vám zachutná.

fit5

Ještě jedna aktualita na závěr - a to je pampeliška, neboli smetánka lékařská, zářivá plevelná bylinka, která právě teď rozkvetla na všech trávnících a loukách. Obsahem vitaminů a minerálů předčí veškeré druhy zelených salátů. Překonáte-li hořkost listů, pak si připravíte čaj nebo salát s výrazně antikarcinogenními účinky. A příjemně hořkosladké chutě si jako každoročně užijeme ve formě sladké pochoutky - jarního pampeliškového medu nebo sirupu, který si po zbytek roku dopřejeme v nápojích a nejrůznějších dezertech.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *