7 POTRAVIN PRO BOJ SE STRESEM

PERNÍKOVÝ DORT S MALINOVOU SMETANOU
23.3.2020
VESELÉ VELIKONOČNÍ PUNTÍKY
25.3.2020

Mnozí z nás se pod tíhou starostí cítí bezbranní. K úlevě i prevenci proti stresu významně napomáhá vyvážená strava. Věnujte jí trošku pozornosti.

Přemýšlela jsem, jak povzbudit organizmus v období, kdy na nás doléhá stres. I když v sobě aktivujeme veškeré rozumné argumenty, podprahově máme starosti vstávaje, lehaje. Všichni se obáváme o zdraví svých blízkých. Nakonec i my sami nemusíme být v kondici. První, co nás zklidní je dostatek odpočinku, spánek a dobré jídlo. Naše těla jsou složité stroje a žádný stroj nefunguje bez správné údržby. A tak se moje úvahy opět stočily k jídlu, které dokáže být solidní podporou pro získávání silnějšího imunitního systému.

Vím, zásobování leckde vázne, takže neseženeme potřebné potraviny, ale na druhé straně mnozí z nás mají více času na to, aby se o sebe trošku víc starali. Nebo alespoň přemýšleli, co ve svém stravování změnit. Jídlo se podílí na našem zdraví (ale i na nezdraví) a důležité suroviny dávkované byť po kapkách, ale s pravidelností, dokážou v našich tělech doslova zázraky. Stačí hrstka denně:

003vhhyrez (2)

MANDLE, OŘECHY

1

Lískové ořechy dodají tělu množství energie, takže jsou skvělou podporou pro nemocné a rekonvalescenty. Doporučují se konzumovat při srdečních i oběhových chorobách, nervovém a fyzickém vyčerpání, pro zlepšení paměti i pro uklidnění.

Mandle jsou bohaté na všechny základní živiny a především na bílkoviny, vlákninu a mononenasycené kyseliny. Konzumujte je i se slupkou, neboť v ní jsou obsaženy antioxidanty chránící naše buňky před stresem. Mimo jiné minerální látky mandle obsahují hořčík, opět prospěšný pro zdravou funkci nervového systému.

Vlašské ořechy konzumujeme pro obsah vlákniny, minerálů a kvalitních tuků, které snižují hladinu cholesterolu a jsou významnou prevencí při kardiovaskulárních chorobách. Ořechy obsahují vysokou hladinu látek zlepšujících stav organizmu při boji s různými nemocemi.

OŘECHOVÁ GRANOLA S OVOCEM

DSCF2091
2

MÁK


Mák modrý patří mezi olejniny a představuje obrovský zdroj energie. Obsahuje asi 60 % zdravého tuku, řadu minerálních látek (mangan, hořčík, fosfor), bohaté množství vápníku a antioxidačně působící vitamin E i vitaminy skupiny B. Pomineme-li, že mák sloužil po tisíciletí k výrobě opia, ponechejme mu roli příjemného sedativa, které můžeme přijímat ve formě buchet a koláčů. Funguje znamenitě.

BLESKOVÝ MAKOVÝ COP + VIDEO

001vyrez
3

CITRONY


Citrusové plody obsahují vysoký podíl vitaminu C. Potřebujeme ho ve velké míře potýkáme-li se se zvýšeným náporem stresu. Vitamin C posiluje imunitní systém a slouží jako perfektní nástroj pro zklidnění nervů. Snažte se ho přijímat formou čerstvého ovoce a zeleniny.

LEMON CURD, CITRONOVÝ KRÉM

004
4

ZELÍ


Zelí je vydatným zdrojem živin bránící náš organizmus proti rakovině a onemocnění srdce. Nejvíce vitaminu C je možné získat z čerstvého bílého zelí, červené zelí nás díky látkám obsaženým v barvivu chrání před poškozením volnými radikály a nejvíce antioxidantu beta-karotenu obsahuje čínské zelí Pak Choi. Kysané zelí zase výrazně prospívá střevní mikroflóře a jeho pravidelná konzumace vás rozhodně vyjde levněji než probiotické doplňky stravy.

KŘUPAVÝ SALÁT Z ČERVENÉHO ZELÍ

006
5

ŠPENÁT, ŘAPÍKATÝ CELER


Řapíkatý celer obsahuje velké množství vitaminu C, podporuje správnou funkci trávicího systému, pomáhá vylučovat škodlivé toxiny z těla a posiluje činnost ledvin. V ne poslední řadě ovlivňuje nervový systém, snižuje nespavost a uklidňuje. Rozmixujte si svou denní dávku důležitou pro detoxikaci těla.

Špenát využijte nejlépe čerstvý a rozmixovaný za syrova. Dodá vám celou řadu léčivých karotenoidů a fytochemických látek s minimální zátěží pro váš trávicí systém. Pro vstřebání karotenoidů je dobré přidat trochu nenasyceného tuku.

3x SMOOTHIE PRO ZDRAVÍ

 

00gg4
6

ZÁZVOR


Zázvor je bohatým zdrojem antioxidantů a poskytuje antibakteriální ochranu, která chrání naši imunitu. Jeho hlavní sílou je hřejivost; zázvor dokáže na dlouhou dobu prohřát organizmus zevnitř. Malé množství zázvoru působí pozitivně na trávicí systém, zrychluje metabolizmus, ulevuje od žaludečních nevolností a celé řady podráždění žaludku. Několik plátků zázvoru v horké vodě s citronem a medem povzbudí krevní oběh a pravidelná konzumace napomáhá i v boji s nakažlivými chorobami.

DOMÁCÍ ZÁZVOROVÝ SIRUP

003
7

OVESNÉ VLOČKY


Ovesné vločky jsou nejlepší cereálií fungující proti stresu. Hladinu stresu pomůže odbourat vitamin E, zinek a sacharidy ve vločkách obsažené. Jste-li na tom špatně s nervy, doporučuje se sníst tři lžíce vloček za den, například v podobě chutné kaše, do níž si přidáte další důležité látky díky ovoci, oříškům, chia semínkům, a pod.

OVESNÁ KAŠE BEZ VAŘENÍ

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *